Úvod

Tohle jsou poznámky ke hře kterou nikdy nevytvořím, ale nad kterou rozjímám. Tohle je protkol boje který skončí prohrou.

Nejistota přežití druhu

Hrám na civilizace chybí prvek úplného konce našeho druhu. Neříkám že konec našeho druhu musí být v rámci nějakých sto tisíc let existence homo sapiens sapiens v herním světě nevyhnutelný. Ale měl by být jedním z možných konců. Dříve než zamoříte planetu v Humankind, zpravidla dosáhnete vítězných podmínek. V Civlizacích se často objevuje cesta na jinou planetu, nicméně je to vyvrcholení technologického pokroku, nikoliv zoufalé vyústění pokusu zachránit antropocén. V poslední fázích her na civilziaci chybí prvek nejistoty.

Je možné rozpoutat nekontrolovatelnou jadernou válku v rámci zavedené policy MAD (Mutually Assured Destruction), která od určité intenzity nezvratitelně zničí podmínky na přežití většiny populace, poslední fází pak bude imaginace post-apokalyptického světa v ruinách civilizace. Kde pozůstatky technologií a zdrojů, slouží k vytvoření nového světa - případně k novému cíli a tím je např. únik na jinou planetu. Stejně tak je možnost rozvinout průmyslovou revolucii do intenzity, jež devastuje planetu. Nemusí tak ani činit hráč, ale AI. Hráč se může jen politicky nebo vojensky AI přesvědčit o změně jeho konání. Za zvážení stojí i využití Deus Ex Machina v podobě meteoru který zasáhne herní svět a herní svět začne odpočítávat počet tahů do konce.

Agrární a průmyslová revoluce

Je zbytečné se držet herního dělení na starověk, středověk, dobu železnou, klasicistní apod. Hrajeme hru z úhlu poznání člověka dnes. Největší revolucí byla průmyslová revoluce. Hráč od prvního tahu směřuje k vybudování průmyslové společnosti. Nejdřív buduje silnou agrární společnost, aby následně vytvořil průmyslovou společnost. Směr technologického rozvoje se nekliká ve stormu technologií, ten bude fungovat jen jako orientační mapa, ale výběrem činnosti které se jeho populace věnuje. Pálení hlíny časem přinese znalosti o chování kovů v ohni. Populace zabývající výběrem daní přijde s písmem. Některé znalosti se musí spojit např. laboratoři, aby se vytvořila nová znalost. Cílem je vytvořit mnoho cest k nějaké konkrétní technologii. Na hráči je aby nashromáždil investiční bohatsví k jejímu rozšíření.

Válka a technologie

Luky, oštěpy, praky a nože jsou člověku známy už z doby kamené. Nemá smysl je vynalézat. Válčením se střádají znalosti jež umožní jejich další vývoj. Armády můžou být od začátku složené podle libosti.

Jak určit vítěze

Jediným měřítkem úspěchu civilizace je štěstí jejich obyvatel. Populace proto potřebuje mnohem podrobnější model půsební herního světa na jejich spokojenost. Zasažení válkou, hlad, bezpečí nebo např. i životní standard. Vítězné score je kvantitavní souhrn za celou historii civilizace. Možná je i varianta, že se hodnotí souhrn všech civilizací dané hry.

Migrace

Migrace nás provází už na genetické úrovni 400 000 000 let zpátky, když se ryby pokoušeli opaovat pevninu a stali se tak našimi předky. Každých sto tisíc let nová iterace hominoidů vyrážela z úrodných a proto přemnožených Ethiopských hor do celého světa. Dnes migrujeme z válek do bezpečnějšího prostředí, migrujeme z chudých oblastní abychom zajistili lepší podmínky našim potomkům. Migrace by měla vycházet z potřeby obyvatel. Hráč vytváří prostředí vhodně k migraci.

Hospodářství

Myslím že Victoria 3 má dobrý hospodářský model pro hry na civilizaci. Hospodářství by mělo být simulované strojem, bez rozhodování hráče. Lidstvo je od starověku ponořeného do obchodávní napříč kontinenty. Mělo by to být motor obyvatel. Vyrábět a obchodovat. Na hráči je zajistit bezpečnostní situaci své civilizaci. Výroba a obchodu můžou fungovat i v post-apokalyptické fázi hry. Pokud chce hráč realizovat embargo, musí k jeho realizaci mít kapacitu, jak námořní tak pozemní síly. Hráč musí počítat, že těžce dosáhne abosolutního embarga. To je zvlášť důležité v úvodní fázi, kdy je důležitý cín pro výrobu mědi.

Průmysl

Vytěžené Kovy

  • Meď: 0.006%, 50 ppm
  • Cín, 2 ppm - z nalezišť nerostu Cínovec/Kasiterit (Cassiterite) - sopečného původu
    • Naleziště v naplaveninách (Alluvium) - (Wiki - težba naplavenin)[https://en.wikipedia.org/wiki/Placer_mining]
    • The name derives from the Greek kassiteros for "tin": this comes from the Phoenician word Cassiterid referring to the islands of Ireland and Great Britain,[citation needed] the ancient sources of tin; or, as Roman Ghirshman (1954) suggests, from the region of the Kassites, an ancient people in west and central Iran. wiki
  • Železo: 5.63%, 50,000 ppm

Native metal

  • Zlato: 0.000004%
  • Stříbro: 0.0000075%
  • Meď

Ingots

Kovové polotovary určené k obchodu a výrobě

  • měděný ingot
  • cínový ingot

Konzumenti Ingotů

  • Populace: automatická výroba šperků a nástrojů
    • Kováři
      • zemědělské nástroje
    • Umělečtí kováři
      • šperky
  • Vojenský kovář
    • Produkty
      • len + kůže
        • linothorax (slepený len)
          • přežití: +1
      • měďěný ingot
        • měděný měč + štít
          • životnost: -1
        • brnění
          • pohyblivost: -1 / v horku -2
          • přežití: +2
      • měděný + cínový ingot = bronz
        • bronzový meč + štít
        • brnění
          • pohyblivost: -1 / v horku -2
          • přežití: +2
      • železo
        • železný meč + štít
        • brnění
          • pohyblivost: -1 / v horku -2
          • přežití: +2

mining -> smelting -> casting -> ingots -> products

Lití

Lost-wax casting

Těžba

Patterns of early metallurgy on the Iranian Plateau, from the beginnings to the end of the Bronze Age

Pravěk

První těžba rud byla povrchová nebo jeskynní. Ve lví jeskyni se odhadem vytěžilo až tisíc tun bylo vytěženo.

Fáze těžby /metry jsou jen můj nástřel

  • sběr na povrchu
  • mělké jámy (2 metry)
  • hlubší jámy (4-6 metrů)
  • podpovrchová těžba
  • šachty a podzemní těžba

Předmět těžby

  • obsidián (ostrý, dal se vyhladit aby odrážel obraz, předměty) - výskyt kolem vuklkánů
    • mix dřeva a obsidianu -> Macuahuitl
      • Obsidian is capable of producing an edge sharper than high quality steel razor blades. The macuahuitl was a standard close combat weapon.
    • jako dřevcová zbraň Tepoztopilli
  • pazourky
  • spekularit (železná slída, šupinatý hematit Fe2O3) -> okrové barvivo pro malbu, barvení pokožky, rituály
  • chalcedon na výrobu zdobných předmětů - gem

Intenzita

  • "Flint mines in Krzemionki [8], where a unique arche- ological museum and reserve is created, is a perfect example of the Late Stone Age mining. Deposits of stripped flints near Krzemionki village (Świętokrzyskie Voivodeship in Western Poland) were exploited for two thousand years beginning from 4000 BC. According to archeological data, the number of pit shafts mines was around 3500. They were located in terms of a parabola-shaped slope mine with 5 km longwise and from 200 to 20 m widthwise (total area equal to approximately 785000 square meters). Total amount of mining works was about 500000 cubic meters. The number of miner at each of the mine was 5-10 people." v STONE AGE AND THE WORLD OF PRIMITIVE MINING
    • Stripped grey flint layers were deposited on two levels, about 3,5m and 8m from the ground. Pit shafts reached up to 9 m in depth. The upper layer was exploitated as a widely spread "petal scheme", the lower layer was worked as a "wide stope" forming low (0,8-1m in heightwise) and spacious stables. They were shored up with rock solid blocks and stowing. Rock ruining was made with stone or bone chisels by hitting them with a stone hummer. Exca- vated flint and rock was transported in baskets, inside of the pit shift it was pulled up in conical basket. More effective technology of the lower layer working and exploitation is an evidence of significant development of experience and empirical knowledge which were shared by miners from generation to generation. Flint annual digging provided producing up to 40000 tools with the area of their dis- tribution reaching 600 km from Krzemionki. Těžba a víra
  • ".. Not only connected to the working stability increase but also to special sacred beliefs of archaic miners. "Eco culture" of mineral resources mining tabooed "hurting" the earth surface, requiring its "healing" by filling the caverns made. It was believed that in such a way riches of the earth will be "renewed" enabling miners to find new reach deposits. This approach (Mather-Earth worship) was later expanded to metal ore mining. It is worth attention that the tradition happened to exist for a few thousand years and was held by the miners all over the territory of Eurasia in all mining centers" v STONE AGE AND THE WORLD OF PRIMITIVE MINING

Poznámky

Armour, construction tools, agricultural tools, and other building materials were mostly made of iron; thus, making iron one of the most in demand metals at all times.[1] There was always a supply for iron in many parts of the Roman Empire to allow for self sufficiency.

There were many iron mines in Roman Britain. The index to the Ordnance Survey Map of Roman Britain lists 33 iron mines: 67% of these are in the Weald and 15% in the Forest of Dean. Because iron ores were widespread and iron was relatively cheap, the location of iron mines was often determined by the availability of wood, which Britain had in abundance, to make charcoal smelting fuel. Great amounts of iron were needed for the Roman war machine, and Britain was the perfect place to fill that need.[10]

Many underground mines were constructed by the Romans. Once the raw ore was removed from the mine, it would be crushed, then washed. The less dense rock would wash away, leaving behind the iron oxide, which would then be smelted using the bloomery method. The iron was heated up to 1500 °C using charcoal. The remaining slag was removed and generally dumped.[10]

After being smelted, the iron was sent to forges, where it was reheated, and formed into weapons or other useful items.

Roman iron was thought to hold more value than other metals due to the tedious production through direct or bloomery smelting.[11] A recovered Vindolanda tablet documents the purchase of 90 Roman pounds of iron for 32 denarii by a man named Ascanius.[11] This amounted to 1.1 denarii per kilogram of iron.[11]. Wikipedia

Ostatní zdroje a poznámky

Suroviny

Typy

Výživa

  • Maso
  • Pšenice
  • Voda

Průmysl

  • Jíl
  • Měď
  • Cín
  • Železo
  • Kámen
  • Dřevo

Meď, Copper

Výroba

Důl -> Nerost -> Pec (Foundry) -> Ingot (obchodní artikl?) -> Kovárna (Forge) -> Výrobek (obchodní artikl)

nerost obsahující železo -> železný ingot -> železný výrobek

Výrovní prostředky

  • Pec
  • Pila

Produkty

  • Obydlí
  • Vojenská výbava

Výbava vojáka

Poznámky k těžbe

Mount Gabriel, v Irsku, 200 let produkce 32.500 tun kamenů, hlušiny a rudy -> 163 tun mědi -> 146 tun měděného ingotu Metallurgy during the Copper Age in Europe

Poznámky k výrobě brnění ve starověku

Breastplate = brnění na hruď

Na jedné lodi bylo 30k tun mědi. 345x 20 - 30 kg ingot (oxhide) mědi nebo cínu se rovnalo 10 tunám = z nichž se dalo vyrobit 11 tun bronzu a použít na výrobu zbraní a brnění (celo tělové) pro 300 bojovníků. Což je 34,5 kg bronzu na válečníka. // Tides of History Podcast.

Čas výroby brnění na hruď = 100 dní/člověk Váha brnění na hruď = 9-13kg Hrudní brnění Hoplitů = 20 stříbrných mincí = půl roční výplata

Datový zápis

Všechny Budovy a jejich obsah surovin

LocationResourceSum
Industry0000Iron5
Industry0001Iron7
Industry0002Iron5
Industry9999Iron7
Industry0001Copper1
Industry9999Wood20

Budovy

LocationOwnerTypeHitpoints
Storage0000Player0Armory0100
Storage0001Ai0Storage0100

Populace

Poznámky k spotřebě jídla

  • 1350 kg pšenice -> 120 kg masa = 1 osoba/rok // Tady je asi myšleno použití pšenice jako krmivo pro zvířata
  • 1350 kg pšenice = 22 osob/rok // by znamenalo 61 kg na osobu/rok nebo 100g přenice osoba/den. Tady tabulku obsahuje kalorie ve 100g pšenice podle odrůdy. Případně US Food Data Centra. Každopádně to vychází na 370 kcal, přičemž doporučený příjem bývá 2100 kcal.

Zemědělství

  • 1 hektar ve starověku mohl vyprodukovat asi 2.000 kg pšenice. A uživit tak 33 lidí.
  • Jedno políčko mapy při 1000 ha, uživí 33.000 lidí.
  • Egypt měl by potřeboval při 1,5 miliónu lidí 45 políček. Potřebná produkce byla 90.000 kg pšenice.
  • 45 políček je 45.000 km2. Historicky měl mezi 75-350.000 km2.

Typy

Podle rozsahu

  • Subsistence farming - Samoživitelství aneb soběstačnost, může mít nadbytek pro směný obchod
  • Small-scale farming
  • Průmyslové zemědělství

Podle vstupu

  • Low-input zemědělství - Horské terasy s rýží, rybami a kachnami
  • High-input zemědělství - Průmyslové zemědělství

Populace

Odhad světové populace

  • počátek holocénu 2 000 000
  • Chalkolit - 18 000 000
  • první velká sídla
    • 1500-3000
  • ikony populace
    • 1k
    • 10k
    • 100k
    • 1m
    • 10m
    • 100m

Vojsko

Poznámky ke konco římského impéria

Armády které stavěli malé národy čítali 10-30k vojáků. Výprava do Afriky čítala např. 10k vojáku. Řím nasazoval proti malým národům 20-30k vojáků.

Trochu přehnaný odhad stavu západních i východních římských vojsk byl 600k. Limitae sloužili k obraně hranic. Pak byla vnitrostání armáda který se vypořádala s armádami co pronikly přes hranice. Poměr jízdy a pěchoty mohl být stejný. Pak byla palácová garda (Pretorové nebo později Scholae) která čítala tak 3500 vojáků.

Pohyb zdroje

ORBIS | The Stanford Geospatial Network Model of the Roman World

Mapa

Mapa by měl být hexagonální torus, který umožňuje přelít sever do jihu a západ do východu.

Velikost

  • Grid: 100x100 = 10,000 pozic

  • 4,000 pozic moře

  • 6,000 pozic pro pevninu a řeky

  • viewport targets

    • 1920x1080
    • 3840x2160
    • 4096x2160
  • pokud je 1 hex grid 10 km, tak je také 1000 ha. A planeta má 1000 km vertiákně a horizontálně.

Humankind 2560x1080

  • nejvyší přiblížení je 12 grids vertikálně
  • největší oddálení kdy je vidět krajina - 18 grids, sedm kroků
  • osmý krok je náhled
  • sedmnáctý krok zmizí detaily měst a jména nepřipojených území
  • max zoomout 48 grids, 28 kroků

Civilization 6 - 2560x1440

  • nejvyšší přiblízení je 7 grids vertiálně
  • největší oddálení je 20 grids vertikálně

Implementace

Hexagonal Grid by Red Blob Games

Rozložení krajiny

Land use

Typ pole

Pobřežní voda Oceán Travnatá krajina (Grassland) Travnatá krajin s kopci (Grassland with Hills) Suchá tráva Plošina / PLanina (Plains) Planina s kopci Planina s horou Poušť Flood Plains Prales Bažina Les Kopec Hora Zasněžená Hora Prérie Hornaté pole Hornatý les Pustina Neúrodná krajina Kamené pole Zalesněná krajina Oáza Černozem Korálový útest Horké lázně Clay Jeskyně Pramen řeky Ledovce Divoký oceán Led

Krajina/Biom

Arktická Badlands Poušť Travnatá Středozemní Savana Tajga Teplá Tropická Turnda